Waarom is het altijd zo druk in de praktijk? – Huisartsenpraktijk Hoekstra

Waarom is het altijd zo druk in de praktijk?

Het komt steeds vaker voor dat men dagen moet wachten op een afspraak voor het spreekuur. En ook bij telefonisch contact met de praktijk, sta je langer tijd in de wacht.

Waarom is dat zo?
We hebben er jaren lang alles aan gedaan om het te voorkomen. Bovenop de normale bezetting aan doktersassistentes hebben we al jaren extra personeel ingezet en taken gedigitaliseerd. Niet alleen extra doktersassistentes, maar ook praktijkondersteuners die taken van de huisartsen over hebben genomen. Er werkt een praktijkmanager in de praktijk, iets wat vroeger door de huisarts zelf “erbij gedaan werd”. Er zijn nieuwe huisartsen en assistentes aangenomen.  Allemaal investeringen die we graag doen om het niveau van de zorg op peil te houden.

Waarom zijn er nu dan toch nog steeds problemen?

Dat heeft een aantal oorzaken.

  • Patienten bezoeken sneller de huisarts vanwege kleine klachten dan vroeger. ‘Googelen’ heeft daar een belangrijk aandeel in.
  • Veel mensen mogen en kunnen niet ziek zijn vanwege hun werk, dus ziekte moet snel over zijn en patiënten hopen dat de huisarts daar snel een oplossing voor heeft.
  • We zien meer psychische problemen, dat meer tijd kost.
  • We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met de bijbehorende gezondheidsproblemen.
  • Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts.
  • Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen, blijven vaak langer thuis of gaan in kleinschalige wooneenheden wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden.

Al met al komen we met tien minuten per consult vaak niet meer uit. Dat betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien. Dat betekent ook dat het aan de telefoon steeds drukker wordt wat u merkt aan de wachttijd.

Wat zouden wij nog kunnen doen?
Onze praktijk zouden we kleiner kunnen laten worden. De Landelijke Huisartsenvereniging pleit al jaren voor kleinere praktijken, zodat er meer tijd per patiënt is. Maar daarvoor zijn extra huisartsen nodig en extra geld. De praktijk heeft ondanks een eventueel noodzakelijke praktijkverkleining niet minder personeel of minder kosten. U begrijpt dat op een gegeven moment de grens van wat we kunnen doen is bereikt.

Wat kunt u zelf doen om ons te helpen?
• Bestel uw medicijnen via het uw apotheek en bel daarvoor niet de huisarts.
• Download de app ‘Moet ik naar de dokter’ en raadpleeg deze voordat u belt. Kijk bijvoorbeeld ook op de internetsite thuisarts.nl. Vaak heeft u geen afspraak nodig en kunt u zelf met de juiste informatie vooruit.
• Sta eens stil bij het ouder worden en de onvermijdelijke kwalen die dit met zich mee brengt. Soms is er wat aan te doen maar vaker is er geen oplossing voor.
• Accepteer de kleine ongemakken waar meestal geen oplossing voor te vinden is.
• Accepteer ook dat aandoeningen die vanzelf overgaan, tijd nodig hebben om te genezen. Soms wel eens weken. Niet elke verkoudheid word een longontsteking.
• Probeer niet het slachtoffer te worden van de ‘je-weet-maar-nooit-cultuur’ waarbij elke ongemak onderzocht en ontzenuwd moet worden. Veel ongemakken zijn in het bloed niet aan te tonen. Talloze bloedonderzoeken, gebaseerd op angst en onrust, laten telkens normale uitslagen zien.
• Zekerheid is over vele zaken nooit 100% te geven. Ook niet door de huisarts.
• Vermijd de talloze niet te controleren bronnen op het internet, waar de dokter ook al lang geen zicht meer op heeft en geen mening over kan geven.
• Mix geen reguliere huisartsenzorg met alternatieve geneeskunde. Doe het een of het ander. Maar vraag geen mening of uitleg over zaken, die niet des huisarts zijn. Huisartsgeneeskunde op zichzelf is al complex genoeg.