Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik een verwijsbrief?
Een verwijsbrief wordt uitgeschreven door de huisarts. De eerste keer dat u er om vraagt zal dit altijd in overleg met de huisarts gaan. Helaas is het verzekeringstechnisch niet mogelijk een verwijsbrief achteraf te schijven nadat het consult van de specialist heeft plaatsgevonden.
Hoe vraag ik een uitslag op van mijn onderzoek?
Heeft de huisarts een onderzoek aangevraagd dan kunt u de uitslag opvragen per mail hoekstra@ezorg.nl of door te bellen met de assistente. 
Heb ik een blaasontsteking?
Als u klachten heeft van een blaasontsteking (vaak plassen, kleine beetjes plassen, pijn bij het plassen) kunt u uw urine bij de assistente inleveren. Bij voorkeur onderzoeken wij urine die niet ouder is dan 2 uur. Als u uw opgevangen urine niet direct door ons kan laten nakijken kunt u de urine in de koelkast bewaren (maximaal 12 uur). U kunt uw urine opvangen in een potje verkrijgbaar bij uw apotheek of drogist.
Ik wil graag een gezondheidsverklaring. Kan mijn arts die geven?
De KNMG adviseert huisartsen om geen medische verklaring af te geven over eigen patiënten. Verklaringen omtrent spreekuurbezoek en informatie over persoonlijke eigenschappen of omstandigheden van de patiënt mogen in dit kader evenmin door de behandelend arts worden verstrekt. Wij verstrekken conform het advies van de LHV geen medische verklaringen/verwijzingen voor patiënten die behandeld willen worden door iemand met een niet-medisch contactberoep, bijvoorbeeld een acupuncturist, yoga-instructeur of masseur. Het is aan de betreffende contactberoepen om zelf om in te schatten of zij wel of niet mogen werken onder de huidige coronamaatregelen. Daar is geen beoordeling van de huisarts voor nodig. Uitleg hierover kunt u downloaden: Waarom mag uw eigen arts geen geneeskundige verklaring afgeven?
Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen. Graag voor 10:00 aanvragen.
Na ontslag uit het ziekenhuis
Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis? U kunt onze assistente bellen of mailen indien u zich afvraagt of de nieuwe medicatie goed is doorgegeven of indien u een afspraak bij de huisarts nodig heeft.
Moet ik mijn medicijnen zelf betalen?
Alle medicatie valt onder het eigen risico, dit zult u altijd tot een minimaal bedrag van 375 euro per persoon zelf moeten voldoen. De huisarts is volgens de Zorgverzekeringswet verplicht om op uw recept een werkzame stof te vermelden. Vervolgens is de apotheek verplicht het goedkoopst mogelijke merk te leveren. De meeste slaapmiddelen worden niet meer vergoed. Ook maagbeschermers worden alleen vergoed bij chronisch gebruik. De eerste 6 maanden moet u de maagbeschermers zelf betalen.
Ik ben zwanger, kan ik een vaccinatie tegen kinkhoest bij de huisarts halen?
Sinds 15 december 2015, geldt het advies (vanuit de gezondheidsraad) voor vrouwen die meer dan 28 weken zwanger zijn om zich opnieuw tegen kinkhoest te laten inenten. Zwangere vrouwen kunnen deze vaccinatie bij hun huisarts halen (bron: http://thuisarts.nl/kinkhoest/ik-heb-kinkhoest).
Wat wordt verstaan onder reguliere huisartsgeneeskunde?
Onze praktijk levert uitsluitend reguliere huisartsenzorg, geen alternatieve zorg. Hiervoor hebben wij een NPA certificaat. Alle zorg die is opgenomen in het actuele LHV-document “Aanbod huisartsengeneeskundige zorg” is regulier. Dit aanbod wordt ingedeeld in basisaanbod, aanvullend aanbod en bijzonder aanbod. Samengevat, is het onderscheid als volgt: BASIS AANBOD biedt iedere huisartsenpraktijk zonder meer aan. Het basisaanbod gaat vóór het aanvullend en bijzonder aanbod. AANVULLEND AANBOD betreft omschreven activiteiten voor bepaalde groepen patiënten. Aanvullend aanbod kan iedere huisartsenpraktijk zonder meer bieden, maar het is niet verplicht. Denk bijvoorbeeld aan 24-uurs bloeddrukmeting, tapen enkeldistorsies, immunotherapie etc. BIJZONDER AANBOD raakt de grens van de huisartsgeneeskunde en vergt extra scholing, deskundigheidsbevordering en een aangepaste praktijkvoering. Voorbeelden zijn echografie, reizigersadvisering, oogheelkunde en verloskunde. Om de kwaliteit van dit bijzonder aanbod te borgen is het College voor Huisartsen met Bijzondere Bekwaamheden (CHBB) opgericht. Het CHBB heeft registers en inschrijving is mogelijk bij aangetoonde bekwaamheid op dat bepaalde gebied. De registers zijn openbaar en van belang voor transparantie en vergoeding. Hieruit volgt dat het NPA-certificaat ook van toepassing is op het bijzonder aanbod dat een geaccrediteerde praktijk levert (want regulier), mits wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden zoals inschrijving in register. En logischerwijs is op alle zorg, die niet in het LVH Aanbod staat, het NPA-certificaat niet van toepassing. Als een praktijk naast reguliere zorg ook niet-reguliere huisartsgeneeskundige zorg biedt in de zin van alternatieve of complementaire geneeskunde, dan is het NPA-keurmerk niet van toepassing op dit niet-reguliere deel. Voorbeelden hiervan zijn antroposofie, homeopathie, orthomoleculair, chiropractie of acupunctuur. 
Uw huisartsenpraktijk is klaar voor PGO’s. En nu?
Online inzage voor patiënten is volop in ontwikkeling. Sinds 1 juli 2020 is uw huisarts verplicht om
kosteloos elektronische inzage en een elektronisch afschrift van het medisch dossier te geven aan
patiënten die daarom vragen. Een aanvullende manier van elektronisch beschikbaar maken van het
medisch dossier, is door die inzage online mogelijk te maken. De patiënt kan zelf de actuele gegevens
raadplegen op het moment dat hij of zij dat wil. Daarbij kunnen huisartsportalen en PGO’s een
belangrijke rol spelen.
Uw huisartsenpraktijk heeft mogelijk al een patiënten-portaal en is sinds kort ook vindbaar via een
persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Dit is een online omgeving die u als patiënt zelf kiest.
Hiermee kunt u uw medische gegevens van meerdere zorgverleners op één plek verzamelen,
beheren en delen.
Portaal versus PGO
• Portaal: Een huisartsportaal is een online omgeving onder beheer van de huisartspraktijk.
• PGO: Een PGO kiest de patiënt zelf. Met een PGO kunnen patiënten hun medische
gegevens van meerdere zorgverleners op één plek verzamelen, beheren én toestemming
geven om die informatie te delen.
Om dat veilig te kunnen laten plaatsvinden is Stichting MedMij opgericht, die daarvoor een
afsprakenstelsel heeft ontwikkeld. In dat afsprakenstelsel worden eisen gesteld aan de
gegevensuitwisseling zowel aan de kant van de zorgaanbieder als aan de patiënt.
Wat kunt u als patiënt met een PGO?
• Een PGO biedt u, in tegenstelling tot een portaal, de mogelijkheid om informatie uit
meerdere bronnen (dus van meerdere zorgverleners) te verzamelen, te beheren en te
delen.
• Een portaal is een aanbod van huisartsen, de keuze voor en het gebruik van een PGO ligt
bij u als patiënt.
• In uw PGO kunt u voorlopig meestal alleen gegevens bekijken. Vooralsnog zijn de
functionaliteiten, zoals het maken van afspraken, eConsulten en herhaalrecepten, die u
mogelijk kent van uw huisartsenportaal, van veel PGO’s nog niet zo ver ontwikkeld als bij
de huidige huisartsportalen het geval is. Dit kunt u dus wel in uw huisartsenportaal doen,
maar nog niet in uw PGO.
PGO kiezen
Op de website pgo.nl/kies-een-pgo vindt u alle PGO’s die een MedMij-label hebben en ook hebben
aangetoond gegevens te kunnen uitwisselen met zorgverleners.
PGO-leveranciers met een MedMij-label
Er zijn meer PGO’s met een label, dan op pgo.nl te vinden zijn. Een aantal leveranciers heeft wel de
veilige uitwisseling op orde, maar is nog niet klaar om de dienst ‘live’ te zetten voor gebruikers. De
meest actuele lijst met PGO-leveranciers die een MedMij-label hebben behaald is te vinden op de
website van MedMij: https://medmij.nl/medmij-deelnemers/
Handige informatie en links
Alles over PGO’s: www.pgo.nl
Vragen over DigiD: www.steffie.nl
Wat is online inzage?: YouTube-video